Dec 29, 2010

Blood Donation

Assalamualaikum



semalam aku ada kelas pagi, tapi ada gap jauh pulak. kelas seterusnya pada sebelah petang jadi aku dan roommate aku pun plan nak jumpa academic adviser. sekali dia tak ada lak. lepas tuh tiba-tiba nampak ada kempen derma darah kat masjid. wah, teruja nak pergi derma.saya nak derma! saya nak derma!saya nak derma! okay cukup cukup dengan keterujaan tersebut.dah lama nak derma darah, masa kat Nilai lagi. kali ini ada lagi peluang tu, jadi pergi lah menderma darah yang lama kepada orang yang lebih memerlukan....

pertama kali kot nak derma darah. takut sebenarnya tapi ngade-ngade gak nak derma. mula-mula kena check jenis darah. aku darah B.B for Budak Baik =) roommate aku darah A.lepas tu, check tekanan darah stabil ke tak. lepas check jenis darah dan tekanan darah baru-lah boleh derma dengan selamat. cewahhh

ada abang hensem jaga, itu penting okay! supaya pernderma-penderma tidak merasa cemas dan takut ketika menderma darah hahah masa nurse tu cari urat, muka aku dah ketat dah. takut tengok dia nak amek darah aku 1 pile. banyak kot.. masa dia inject tuh, agak sakit tapi aku berlagak cool jep sebab ramai weh orang lalu lalang time tuh. yela dah blood donation tuh buat kat tempat open. 1 campus bole nampak muka kau bila terbaring atas kerusi masa nak derma darah.

dah habis derma tuh ada la dapat refreshment sikit. sikit tak sikit juga lah. itu yang ditunggu-tunggu sebenarnya, dapat makanan free haha masa nak balik tuh tiba-tiba roommate aku collapse. aku dah panic. nasib baik masa tu kat cafe. suruh dia duduk and relax dulu. dalam 10 minit lepas tu dia dah stabil.. alhamdulillah tak jadi apa-apa.pengalaman derma darah pertama kali, seronok la juga even awal-awal tuh cuak dan tahan sakit sikit.tak rugi pun derma darah ni, korang produce new blood lagi ada. tak nak ke produce new blood? derma-derma jela blood lama tuh.. haha jom pergi derma darah =)


No comments: