Jan 31, 2011

pudding peach

Assalamualaikum..

hai hai hai, dah lama tak post entri pasal resepi ni. kali ni cuti raya cina so, ada la masa nak main masak-masak tu hehe sebenarnya hampir setiap kali balik kedah mesti buat punya puding ni. favourite kot... sedap nya tak payah cerita la kan? umphhhhh habis la nyah oiii. tambah-tambah makan time pudding tu sejuk. wahh, bila masuk mulut tuh dah boleh rasa manis buah tu =) sebenarnya nak buat pizza dan muffin tapi lain kali jela :P jom kita tengok macam mana nak buat puding peach ni.

google image

bahan-bahan:
+ agar-agar (20gm)
+ jus peach (1/2 tin)
+ susu cair ideal (1 tin)
+ telur (3-4 biji)
+gula (3/4 cawan atau kurang mengikut citarasa)
+air panas (750 ml)

cara-cara membuatnya:
1) masukkan agar-agar bersama air panas. Gaulkan sehingga hancur dan berwarna keemasan.
2) asingkan buah peach daripada jus nya. dipotong dadu atau kecil-kecil.
3) masukkan jus peach ke dalam satu bekas bersama-sama susu cair dan telur. pukul sehingga rata.
4)kemudian satukan agar-agar dan bahan yang dikacau tadi. kacau sehingga sebati.
5)sediakan bekas dan masukkan buah peach yang telah dipotong tadi bersama-sama bahan no 4.
6)biarkan ia di dalam peti sejuk sehingga beku/keras dan siap dihidang.

senang kan nak buat? tapi selalu nya saya akan ambil 1/4 daripada buah peach untuk dikisar bersama susu cair dan telur supaya rasa buah peach itu ada. selebih buah peach nya saya akan potong kecil-kecil untuk diletakkan di dalam bekas. buah peach tu pula boleh diletak sebelum ia beku ataupun selepas ia beku. mana-mana pun boleh, ikut saja kreativiti anda bagi menyediakan setiap hidangan. 



 selamat mencuba =)

2 comments:

nur said...

nak try... :)

tengs for da recipe.

MyR@ said...

bt jgn tak buat nas..
confirm sedappp punye =D